رادیاتور قرنیزی سیستمی ساده و کارا می باشد که جایگزین قرنیزهای متداول بکار رفته در ساختمان ها اعم از مسکونی و اداری و حتی تجاری شده و با ظاهر و ابعادی در حد قرنیز، کاربری گرمایشی را نیز به قرنیز اضافه می نماید.در رادیاتور قرنیزی پوسته ای آلومینیومی شبیه به قرنیز تولید می گردد و با توجه به قابلیت شکل پذیری پوشش رنگ مقاومت و سختی آلومینیوم این امکان را بوجود می آورد که یک رادیاتور طولی در پشت این پوسته قرار گیرد.
استفاده دو منظوره از فضای قرنیز به عنوان سیستم گرمایشی و قرنیز از یک سو و از سوی دیگر تنوع در رنگ بندی و حتی امکان طراحی فرم و شکل ظاهری و همچنین عدم اشغال فضای مفید ساختمان توسط این سیستم توانسته است امکانات و شرایطی را فراهم سازد که بسیار مطلوب و مورد توجه مهندسین معمار و طراحان و مجریان دکوراسیون داخلی قرار گیرد. سیستم گرمایشی رادیاتور قرنیزی از ساده ترین مکانیزم که در رادیاتورهای معمولی مورد استفاده قرار گرفته است جهت انتقال حرارت استفاده می نماید بنابراین هیچگونه پیچیدگی در این سیستم وجود ندارد.
مزایا:
• بیش از %۳۰ صـرفه جویی در مصرف انـرژی
• کـاهش حـدود %۵۰ درلـولـه کشی تاسیسات
• قابلیت انتقال گـرما از پاییـن تـرین سـطح و گرمادهی یکنواخت
• عــدم اشـغـال فـضـای مــفید سـاختمان
• سـرعـت در گـرمـایش
• اتصـالات بسـیار مــقاوم و قـابـل انـعطاف که از محاسن بزرگ این نوع از اتصالات در رادیاتور های قرنیزی می توان به در دسترس بودن سیستم لولهکشی جهت تعمیرات و راحتی تعمیرات و نگهداری
• طــراحی ویـژه و زیبـا با رنـگ های مـتنـوع
• مناسب برای تمامی ساختمان ها از قبیل مسکونی اداری، تجـاری و هـتل ها
حال به بررسی مزایا و معایب سازه های بتنی می پردازیم :
بدلیل امکان شکل پذیری آرماتور و بتن تازه و قالب ، اعضا سازه بتنی را می توان در مقاطع مختلف اجرا نمود .
سازه بتنی در مقابل آتش سوزی از خود مقاومت نشان می دهند .
سازه بتنی در مقابل شرایط مختلف آب و هوایی مقاوم بوده ودر صورت اجرای صحیح پوشش بتن ، رطوبت هیچ آسیبی به آن وارد نخواهد کرد .
سازه بتنی نسبت به سازه فلزی از یک صلبیت بیشتری برخوردار هستند .
مصالح سنگی و سیمان معمولاً آسان تر از سایر مصالح در دسترس می باشد .
عمر سازه بتنی بدلیل مقاومت در مقابل شرایط آب و هوا ، معمولاً بیشتراز سایر سازه ها بوده است .
اتصال تیر و دیافراگم سقف در سازه بتنی بدلیل همگن بودن مناسب تر از سایر سازه ها می باشد .
اجرای آرماتور بندی و قالب بندی در سازه بتنی نیاز به تخصص و صرف زمان بیشتری نسبت به سایر سازه هادارد .
بدلیل افزایش مقطع اعضاء سازه بتنی ، وزن آن بیشتر از سازه فلزی می باشد .
بدلیل نیاز به آزمایش مستمر بتن ، در محل اجرای سازه بتنی باید آزمایشگاه های مکانیک خاک در دسترس باشد .
با توجه به اینکه مقاومت کششی بتن بسیار پایین بوده و در حدود یک دهم مقاومت فشاری آن است، این مسئله استفاده از فولادهای مسلح کننده در ناحیه کشش بتن را اجتناب ناپذیر می کند. با این وجود معمولاً در ناحیه کششی ترک هایی ایجاد می شود که لازم است با تمهیدات خاص، عرض این ترک ها را محدود نمود. چنین ترک هایی ممکن است در موارد خاص، زمینه نفوذ آب یا رطوبت یا یون های زیان آور را فراهم کنند.ازین رو اجرای صحیح آرماتوربندی و میلگرد های تقویتی کششی، قالب بندی و بتن ریزی نیاز به نیروهای اجرایی و کارگران با مهارت دارد که گروه مهندسی تخریب تا کلید پویا توانسته است با آگاهی از تمام ضوابط فنی، با اجرای صحیح آرماتور بندی مطابق نقشه های طراحی شده و قالب بندی مناسب و همچنین عمل آوری و مراقبت از بتن به بیشترین مقاومت در سازه های بتنی دست یابد.
مقاومت قطعات فلزی زیاد بوده و نسبت مقاومت به وزن آن از مصالح بتن بزرگتر است ، به این علت در دهانه های بزرگ سوله ها و ساختمان های مرتفع حائز اهمیت فراوان می باشد .
فلز در کارخانجات بزرگ تحت نظارت دقیق تهیه می شود ، یکنواخت بودن خواص آن می توان اطمینان کرد و خواص آن بر خلاف بتن با عوامل خارجی تحت تاثیر قرار نمی گیرد ، اطمینان در یکنواختی خواص مصالح در انتخاب ضریب اطمینان کوچک مؤثر است که خود صرفه جو یی در مصرف مصالح را باعث میشود .
دوام فولاد بسیار خوب است ، اگر در نگهداری ساختمانهای فلزی دقت گردد برای مدت طولانی قابل بهره برداری خواهند بود .
از خاصیت مثبت مصالح فلزی شکل پذیری ان است که قادرند تمرکز تنش را که در واقع علت شروع خرابی است ونیروی دینامیکی و ضربه ای را تحمل نماید ،در حالیکه مصالح بتن ترد و شکننده در مقابل این نیروها فوق العاده ضعیف اند. یکی از عواملی که در هنگام خرابی ، خود خبر داده و ازخرابی ناگهانی وخطرات آن عضو جلوگیری می کند.
پیوستگی مصالح ، تقویت پذیری و امکان مقاوم سازی ( بهسازی لرزه ای ) ، وزن کم و اشغال فضای کمتر
تجربه و مطالعات بعمل آمده بر روی زلزله های دهه های اخیر در نقاط مختلف دنیا این نتیجه را در برداشته است که علی رغم اینکه از نظر طراحی و محاسبات ، سازه فلزی مطلوبتر و مقاوم تر از سازه های دیگر بنظر می رسند و لیکن در عمل بیشتر تخریب های ناشی از زلزله متوجه سازه فلزی بوده است و براساس این تحقیقات دلیل اصلی ضعف سازه فلزی در مقابل زلزله عدم اجرای صحیح اتصالات بوده است چرا که اجرای جوش در تمام اتصالات براساس محاسبات مربوط و رعایت آئین نامه اجرای جوش شامل انتخاب نوع بار ، آمپر مناسب ، شرایط آب و هوا و تخصص کافی جوشکاران صورت نگرفته است.
با توجه به اینکه تیرو ستون و بادبند سازه فلزی، فلزی بوده و لیکن دیافراگم سقف بصورت بتنی دال یک طرفه یا دو طرفه اجرا می گردد این موضوع باعث ایجاد یک نوع ناهمگنی میان تیر و سقف گردیده که اتصال صحیح و کامل آنها را با مشکل مواجه می نماید و جهت رفع این نقص می بایست تمام نکات فنی و آئین نامه ای محل اتصال تیر و سقف رعایت گردد .
بدلیل تأثیر شرایط آب و هوایی بر کیفیت جوش و افزایش سرعت زنگ زدگی اسکلت و لزوم اجرای اتصالات در شرایط مناسب آب و هوایی ، معمولاً اجرای اسکلت سازه فلزی با یک محدودیت آب و هوایی مواجه می گردد .
بدلیل تغییر شکل اسکلت فلزی در حرارت بالا ، در زمان آتش سوزی سازه فلزی با یک تغییر شکل و تخریب ناشی از آن مواجه خواهند شد .
بدلیل زنگ زدگی و پوسیدگی ناشی از اکسید شدن ، سازه فلزی در دراز مدت دچار پوسیدگی عمیق و کاهش سطح مقطع شده وبا کاهش مقاومتسازه فلزی نسبت به بارهای وارده مواجه خواهند شد .
این عملیات یکی از کارهای پیچیده و خطرناک مهندسی به شمار میرود. به منظور حفظ جان انسانهای داخل و خارج از گود، محافظت از ساختمانهای مجاور و فراهم آوردن شرایط ایمن و مطمئن جهت انجام کار، دیوارههای گود باید به وسیله سازههای نگهبان مهاربندی و پایدارسازی شود. سازههای نگهبان انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع خاک، عمق گودبرداری و حساسیت ساختمانهای مجاور گود و با نظر مهندس ناظر انتخاب میشود.گروه مهندسی تخریب تا کلید پویا با توجه به عمق گودبرداری مورد نیاز ، مشخصات ساختمانها و دیگر تأسیسات مجاور نظیر معابر، خطوط گاز، فاضلاب ، خطر گودبرداری ارزیابی شده ، روش گودبرداری، شیب ایمنی گودبرداری و نوع سازه نگهبان مراحل اجرای آن را با رعایت نکات ایمنی به روش های زیر انجام می رساند:
از این روش به عنوان روش متداول در پایدار سازی موقت گود در مناطق شهری استفاده میشود. در این روش از پروفیلهای معمول فولادی به صورت ستونهای پیوسته که درون خاک فرو برده و استفاده میشوند و عمق کف گود اجرا خواهند شد. فاصله بین المانها بین ۲ الی ۴ متر بوده به طوری که بتوان فضای بین آنها را با الوارهای چوبی (لارده چینی) پر نمود. در این روش از مهارهای کششی به منظور حفاظت جانبی گود استفاده میشود و اتصال بین ستونها توسط میل مهارها و جوشکاری انجام میشود.
این روش، یکی از مناسبترین و متداولترین روشهای اجرای سازه نگهبان در مناطق شهری است. برای اجرای این نوع سازه نگهبان ابتدا در محل عضوهای قائم خرپا که در مجاورت دیواره گود قرار دارند، چاههایی را حفر میکنیم. آنگاه درون شمع را آرماتوربندی کرده و عضو قائم را در داخل شمع قرار میدهیم و سپس شمع را بتن ریزی میکنیم. پس از سخت شدن بتن انتهای تحتانی عضو قائم به صورت گیردار در داخل شمع قرار خواهد داشت. سپس خاک محصور بین اعضای قائم و افقی خرپاها را در سرتاسر امتداد دیواره به صورت مرحله به مرحله بر میداریم و در هر مرحله اعضای افقی و قطری خرپا را به تدریج نصب میکنیم تا آنکه خرپا تکمیل شود.
تئوری استفاده از روش نیلینگ بر مبنای مسلح کردن و مقاوم نمودن توده خاک با استفاده از دوختن توده خاک توسط مهارهای کششی فولادی با فواصل نزدیک به یکدیگر است. استفاده از این روش موجب افزایش مقاومت برشی توده خاک، محدود نمودن و تحت کنترل در آوردن تغییر مکانهای خاک در اثر افزایش مقاومت برشی در سطح لغزش بدلیل (Slid)، افزایش نیروی قائم و همچنین باعث کاهش نیروی لغزش در سطح گسیختگی و لغزشی میشود. باید توجه داشت تمامی سطوح ترانشههای حفاری شده که توسط نیلینگ بایستی مسلح شوند با استفاده از شبکه مش و شاتکریت ابتدا حفاظت شده و سپس سیستم نیلینگ روی آنها اجرا میشوند.
1- روش تخریب بالا به پایین (دستی)
روش بالا به پایین روشی است که از سقف شروع شده و تا سطح زمین ادامه پیدا می کند. ترتیب های خاصی از فعالیت های روش مذکور وجود دارد که ممکن است بر اساس وضعیت کارگاه و اعضای سازه ای مورد تخریب متفاوت باشند.
الف- کلیه سازه های پیش آمده، سایبان ها، ایوان ها و بخش های متصل به دیوارهای خارجی باید نخست و پیش از تخریب ساختمان اصلی و سازه های داخلی آن تخریب شود.
ب – در حین تخریب سازه کف کلیه اتاق های تاسیسات آسانسور و مخازن آب در ارتفاع، باید با توالی بالا به پایین نسبت به سطح سقف اصلی تخریب گردند.
پ – تخریب دال های کف باید از دهانه میانی آغاز شده و به سمت تیرهای تکیه گاه ادامه یابد.
ت – تیرهای کف باید به ترتیب زیر تخریب شوند: